Het expogedeelte in de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience © Mathias Hannes
Maart-November 2023

DE GEZICHTEN ACHTER HET FESTIVAL: harlinde pellens

Barokke Influencers wordt door vele handen gedragen: van curatoren, vormgevers, professoren tot tentoonstellingsmakers. Al deze mensen hebben één ding gemeen: een bijzondere interesse voor de barok. Ieder binnen zijn of haar eigen vakgebied en expertise. Waaraan denken zij bij het woord ‘barok’ en wie is hun favoriete ‘barokke influencer’? De komende weken stellen we de gezichten achter het festival hier aan je voor.

Harlinde Pellens

Harlinde Pellens verzorgt de marketing en communicatie voor het Rubenshuis en Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Ze heeft een grote liefde voor de barok en voor Rubens in het bijzonder.

Drieluik

Wat is jouw rol binnen het festival?

‘Binnen het festival focus ik me vooral op het communiceren van de tentoonstelling over de Sodaliteit die doorgaat in Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat het verhaal van de expo zijn weg vindt naar het publiek. Daarnaast ondersteun ik ook mee het drieluik – er zijn drie tentoonstellingen op drie verschillende locaties – zodat bezoekers het verhaal zo goed mogelijk kunnen ontdekken.’

Je geeft het al aan: de expo’s vinden plaats op drie verschillende locaties in de stad. Dat lijkt me tegelijk ook een uitdaging voor de communicatie ervan?

‘Aan de ene kant is dat inderdaad een uitdaging, aan de andere kant is dat ook lekker barok. Het mag groot zijn, veel en omvangrijk. Dat past bij die stroming en dat past bij het verhaal dat we willen vertellen. Bezoekers kunnen de drie expo’s afzonderlijk bezoeken, ze moeten niet naar alle drie. En zelfs als ze maar één tentoonstelling bezoeken en ze beseffen dat het een hele bijzondere periode was, dan zijn we wat mij betreft al in onze opzet geslaagd.’

Influencers

Het woord ‘influencer’ in de titel, klinkt jou als communicatiemedewerker vast vertrouwd in de oren.

‘De naam van het festival vind ik echt heel goed gekozen. Iedereen kent het woord ‘influencer’ vandaag. De manier waarop de jezuïeten hun verhaal brachten, kun je echt vergelijken met het werk van een influencer vandaag. Ze wisten heel goed waar ze mee bezig waren en wisten perfect hoe ze een bepaalde boodschap moesten verkopen aan een breed publiek. Vandaag gebruiken influencers sociale media, maar zelfs zonder die tools slaagden de jezuïeten erin om heel veel mensen hetzelfde verhaal mee te geven. Dat is ongelooflijk fascinerend.’

Zonder het Rubenshuis

Je verzorgt ook de communicatie voor het Rubenshuis. Vind je het jammer dat het Rubenshuis net nu dicht is voor renovatie?

‘Dat is zeker jammer, maar het is ook een kans om stil te staan bij het feit dat barok meer is dan alleen Rubens. Rubens is natuurlijk fantastisch, ik hou van Rubens, maar barok is zoveel meer. Barok is enorm divers en gevarieerd, met verschillende genres en disciplines. Nu kan de Sint-Carolus Borromeuskerk eens echt in de schijnwerpers staan. Het is een plek die zo’n belangrijke rol speelde voor Antwerpen tijdens de barok. Hierdoor kunnen we het verhaal van de barok eens vanuit een ander perspectief vertellen. En hoe je het ook draait of keert, Rubens is nooit ver weg.’

Gefascineerd door de barok

Je hebt duidelijk een liefde voor barok. Waar komt die vandaan?

‘Mijn liefde voor barok is al oud. Ik hou ook al heel lang van Rubens. Al toen ik 18 was, vond ik Rubens fantastisch. Ik vind het heel fascinerend dat die man zoveel kon, dat hij zoveel invloed had. En die interesse blijft voortduren: ik leer en ontdek nog iedere dag nieuwe dingen over Rubens en over de barok. We mogen werken op een plek in Antwerpen waar zoveel gebeurd is in de 17de eeuw, waar zoveel kunstenaars actief waren. Dat blijft me fascineren.’

Heb je een favoriete Barokke Influencer?

‘Ik kan niet om Rubens heen. Rubens is en blijft fantastisch. Ik vind heel zijn kunstproductie onvoorstelbaar. Zijn landschappen vind ik even overweldigend als zijn altaarstukken en mythologische schilderijen, maar ook zijn portretten vind ik echt prachtig. Ik bewonder Rubens ook om de manier waarop hij erin geslaagd is om zijn stempel te drukken op zoveel facetten van de samenleving. Hij was echt bezig met de manier waarop hij zichzelf toonde aan de buitenwereld. Dat zie je vandaag nog heel goed in zijn schilderijen en zelfportretten. Rubens dacht echt na over hoe hij gezien wou worden. Weet je dat hij eigenlijk niet het grootste wonderkind was? Anders dan Antoon Van Dyck bijvoorbeeld, heeft Rubens er echt hard voor moeten werken. Hij aarzelde ook niet om zijn netwerk in te schakelen om vooruit te komen in het leven.’

Contrast

Hoe zou je barok omschrijven met één woord?

‘Contrasten. Zonder meer. Barok is niet alleen groots en heel aanwezig, maar soms ook heel klein en minimalistisch. Het is niet alleen heel uitbundig qua kleur, maar soms net ook heel sober en intiem. Dat vind ik er juist zo fascinerend aan.’

Ontdekking

Waar kijk je zelf het meest naar uit binnen het festival?

‘Uiteraard kijk ik uit naar het verhaal van de Sodaliteit in de Nottebohmzaal en het speurderswerk van Steven van Impe en zijn collega’s. Dat was echt een ontdekking voor mij. Vandaag is dat zo’n prachtige mysterieuze, houten bibliotheekruimte, met krakende vloeren. Maar ooit was het een witte marmeren kapel met kunst aan de muren waar mannen samenkwamen. Woorden als sodaliteit of broederschap klinken ons vandaag wat ouderwets in de oren, maar eigenlijk waren het gewoon mannen die zich verenigden in een “clubje”. Ik kijk ook erg uit naar het openingsfeest: hoe zal de barok tot leven worden gebracht op het Conscienceplein? Op dat prachtige plein kun je in de zomer echt het gevoel hebben dat je in Italië zit.’

Wanneer is het festival voor jou geslaagd?

‘Het festival wil bezoekers erop wijzen hoe hedendaags barok nog kan zijn en laten zien hoe geschiedenis blijft doorwerken. Dat de manier waarop mensen vroeger zaken aanpakten, of de vragen waarvan ze wakker lagen, dat dit niet zo anders is als hoe wij vandaag in het leven staan. Ik hoop ook dat we mensen in contact kunnen brengen met iets dat ze nog niet kennen. Dat ze verrast zijn en nieuwe dingen ontdekken over de barok.’