Harold Polis © Koen Broos
Maart-November 2023

Podcast ‘Barokke Influencers’ | Aflevering 18: Intdendant Harold Polis blikt terug

Harold Polis © Koen Broos

In de 18de en laatste aflevering in de podcast van Barokke Influencers blikt Anke Verschueren samen met Harold Polis, de intendant van het festival, terug op het festival en de voorbije gesprekken aan de hand van zeven fragmenten uit de hele podcastreeks.

Barok betekent voor mij …

Eerst en vooral staat Anke stil bij de openingsvraag die ze al haar podcastgasten voorschotelde: ‘Barok betekent voor mij …?’. Harold geeft zijn eigen antwoord op deze vraag en schetst hoe het festival zijn blik op de barok heeft genuanceerd. Hij merkt ook op dat het festival het beeld dat mensen van de barok hadden, heeft bijgesteld en hen op een andere manier naar de geschiedenis én naar vandaag heeft laten kijken.

Hoe word je een ‘influencer’?

De tweede rode draad van het festival was meteen ook het tweede woord uit de titel: ‘Influencers’. Anke en Harold blikken terug op de podcast met Marjolijn van Heemstra die aangeeft dat je als influencer je verantwoordelijkheid moet nemen. Welke rol zag het festival voor zichzelf weggelegd als ‘influencer’?

Wereld in transitie

Traditie en vernieuwing stonden centraal in alle activiteiten van het festival. In de podcast met Johan Verberckmoes en Leen Huet schetsten zij de historische en politieke context waarin de barok ontstond. Ze spraken van een onzekere en polariserende wereld. Een wereld die in veel opzichten niet zoveel verschilde van de wereld vandaag. Dat beaamt Harold ook. Ook vandaag bevinden we ons volgens hem in een overgangsperiode en moeten we onze plaats in de wereld opnieuw herformuleren.

Beeldcultuur

In een onzekere wereld kun je je ontredderd voelen. Vandaag net zo goed als in de barok. Kunst (en beeldcultuur vandaag) speelden en spelen daarin een grote rol. Hier blikt de podcast terug naar het gesprek met Koenraad Jonckheere waarin hij het heeft over de emotionele kracht van kunst die door de jezuïeten volop werd benut. Harold treedt hem bij en benadrukt de impact die de jezuïeten hadden op de beleving van religie en hoe ze de beeldcultuur daarvoor gebruikten.

Ontmoeting met andere culturen

Die beelden reisden ook de wereld rond en vonden hun weg naar andere culturen. Maar andere culturen beïnvloedden op hun beurt ook weer de barok. Sibo Kanobana plaatste in het podcastgesprek dat hij met Anke had de barok in een bredere culturele context. Harold zet nog een stapje terug en kijkt naar de oorsprong van het Christendom en benadrukt dat de uitwisseling tussen culturen al eeuwenlang plaatsvond en nooit is gestopt.

Mecenaat

Stadsfestival Barokke Influencers kwam mede tot stand dankzij de steun van sponsors en subsidies: een soort modern mecenaat. Adriaan Raemdonck had daar zijn eigen mening over: er is altijd te weinig geld geweest voor kunst volgens hem. Harold nuanceert: in de barok is dat niet zozeer van toepassing. Toen was er vooral sprake van ‘kunst in opdracht’. Rubens maakte de werken niet voor zichzelf.

De rol van kunst

De podcast besluit met een laatste vraag: Wat kan de rol van kunst zijn? Een vraag die ook aanbod kwam in de podcastafleveringen met Nicolas Baeyens en Sergio Servellón. Zij beschreven kunst als een onafhankelijke barometer van wat er in de maatschappij gebeurt en geloven dat kunst kan zorgen voor een mentaliteitswijziging. Harold nuanceert: volgens hem is kunst een gesprek dat je hebt met jezelf en de mensen voor je. Kunst als breekijzer om het ergens over te hebben. Als hulpmiddel om greep te krijgen op de wereld.

Beluister hier de podcast!

Download het transcript. | Bekijk alle podcastafleveringen.

De Barokke Stadswandeling met Rudi Mannaerts blijft nog even beschikbaar in de app van Gazet van Antwerpen.