Artistiek laboratorium Zoek-stadion
Van 24 juni tot en met 3 december 2023 in het Atrium van het Havenhuis.
Op welke manieren staan kunstenaars vandaag in dialoog met de wereld? En op welke manieren kunnen ze vanuit hun kunstenaarspraktijk mee nadenken over de uitdagingen van de toekomst? Dat onderzochten vijf hedendaagse kunstenaarscollectieven in Zoek-Stadion, een artistiek laboratorium dat in het Havenhuis werd ingericht. De veelvormige sculpturen van Nadia Naveau vormden de rode draad doorheen de hele looptijd van Zoek-Stadion. Daarnaast nodigde curator Sergio Servellón de jonge kunstcollectieven FAAR, Extra Curriculum, Antwerpen (Re)Actief, ArtWork / De Jonge Academie en MUCE uit om afwisselend vier weken de permanente installatie in het Havenhuis te vullen en een publieksprogramma te maken. De bezoekers konden actief deel te nemen. Net zoals bij de Sodaliteit die in de zeventiende eeuw nadacht over maatschappelijke kwesties, lag de focus op kennisdeling en samenwerking. Je kon het project ook online volgen het @ZoekStadion-account op Instagram en Facebook.
Lees het interview met curator Sergio Servellón.
In de pers:
Kunstproject “Zoek-Stadion” opent vanaf zaterdag in Havenhuis
Gazet van Antwerpen en ATV, 23 juni 2023
Kunstproject “Zoek-Stadion” opent vanaf zaterdag in Havenhuis
Het Nieuwsblad, 23 juni 2023
© Maureen De Witte
Nadia Naveau
Het werk van Nadia Naveau kreeg een centrale plaats in het laboratorium, omdat haar werk symbool staat voor de verstrengeling van traditie en vernieuwing. In hun weelderigheid en luxe sluiten Naveaus sculpturen vormelijk nauw aan bij de barok.
Nadia Naveau experimenteert met vormen, materialen en kleurgebruik. Ze put inspiratie uit verschillende contexten die versmelten in een eigenzinnige iconografie. Met haar sculpturen verkent ze de grenzen tussen het figuratieve en het abstracte, het barokke en het gestileerde, het hedendaagse en het klassieke. In het Havenhuis stelt ze haar veelvormige sculpturen tentoon. Ze variëren in schaal van zeer klein tot levensgroot en worden gerealiseerd in uiteenlopende materialen: gips, keramiek, polyester, beton of plasticine.
Lees het interview met Nadia Naveau.
© Maureen De Witte
FAAR
24.06.2023 – 23.07.2023
Met werk van Arthur Van de Velde, Rune Tuerlinckx, Daan Peeters, Witold Vandenbroeck, Laurence Petrone, Anouk Van Offenwert, Nel Maertens, Ine Kools en Jeffe De Brabandere
FAAR – For Artists And Residents – is een Antwerps collectief van schilders, beeldhouwers en ontwerpers. In het Havenhuis blikken ze deze zomer terug op hun tweejarig bestaan. Deze expo liet je kennismaken met de kunstenaars en hun projecten. Tijdens lezingen, gesprekken en performances stonden ze stil bij actuele thema’s zoals de schaarse creatieve ruimte in de stad of de voordelen die een kunstenaarscollectief kan bieden om je weerbaarheid als kunstenaar te vergroten.
© Maureen De Witte
Extra Curriculum
29.07.2023 – 27.08.2023
Met werk en bijdragen van Vaast Colson, Bernadette Zdrazil, Dalida Georgiou-Achmet, Lucia Femia, Ken Verhoeven en Kris Van Dessel.
Extra Curriculum stelde bij wijze van experiment een groep van ‘jonge’ kunstenaars samen. Maar hoe noem je zo’n verzameling? Een collectief? Een ploeg? Een bende? Een formatie? Welke naam je ook kiest, elke ‘groep’ veroorzaakt een spanningsveld tussen het individuele handelen en ervaren en het collectieve. Extra Curriculum nam waar, dacht, handelde, debatteerde, ervoer, danste en sprak en probeerde zo het spanningsveld tussen het individuele en het collectieve op te zoeken, uit te dagen en vast te leggen.
Lees het interview met aanvoerder Vaast Colson.
Antwerpen (Re)actief
01.09.2023 – 30.09.2023
Stefan Wouters en Sergio Servellón
Antwerpen heeft een rijke culturele geschiedenis die eeuwen overspant. Die artistieke tijdslijn vertoont pieken van vernieuwing. Wat gebeurt er wanneer die vernieuwing botst met de traditie? Hoe navigeren kunstenaars, ontwerpers en creatievelingen de spanning tussen het verleden en de toekomst?
Antwerpen (Re)actief zocht een antwoord op deze vragen door een culturele geschiedenis van de stad te presenteren die zowel de vernieuwing van de traditie als de traditie van de vernieuwing belicht. Met presentaties, lezingen en kunstwerken wil het project een ander perspectief tonen op de culturele geschiedenis van Antwerpen.
Tijdens de finissage kon je eenmalig de pop-uptentoonstelling The Dockers’ Museum van Allan Sekula bewonderen. Sekula was vooral bekend als fotograaf. Met werken zoals ‘Fish Story’ en ‘TITANIC’s wake’ is zijn interesse in de maritieme wereld duidelijk. Voor The Dockers’ Museum verzamelde hij voorwerpen die de positie van zeelieden en havenwerkers in de kijker zet. De pop-uptentoonstelling was een samenwerking met M HKA.
Lees het interview met Stefan Wouters.
ARTwork / De Jonge Academie
06.10.2023 – 04.11.2023
De Jonge Academie, Nicolas Baeyens en Annelies Van Assche
Hoe ontwikkelt een jonge aspirant zich tot een volwaardige, duurzame kunstenaar? De ontwikkeling en het traject van jonge kunstenaars worden beïnvloed door een heleboel factoren: galeristen, opdrachtgevers, media. Hoe kunnen die krachten worden gebundeld? En welke rol is er weggelegd voor de kunstopleidingen?
In drie debatten zocht De Jonge Academie samen met gatekeepers uit de Vlaamse kunstensector, spelers uit de Vlaamse kunstopleidingen (van studenten tot beleidsmakers) en andere belanghebbenden naar gelaagde antwoorden op deze vragen. Elk debat spitste zich toe op een andere sector binnen de kunsten. In een afsluitend symposium werden alle inzichten bij elkaar gebracht.
Tijdens de evenementen waren er live kunstenaars aan de slag in het Zoek-Stadion. Zij legden de debatten vast en vulden zo het artistiek laboratorium stap voor stap op.
Op de gastenlijst stonden onder meer Eva Van Tongeren, Vincent Stroep, Pascal Vandelanoitte, Ben de Raes, Nikol Wellens, Tuur Marinus, Karen Joosten, Mokhallad Rasem, Amina Iddrisu, Sergio Servellón, Stella Lohaus, Laurence Petrone, Maarten Inghels, Bart Vanderbiesen en Vedran Kopljar.
Lees het interview met bezielers Nicolas Baeyens en Annelies Van Assche.
Beluister de podcast met Nicolas Baeyens en Annelies Van Assche.
MUCE
11.11.2023 – 02.12.203
Initiatief van Nina Maat met werk van Rogier Roeters, Dag Cannie & Henri Wuyts, Axelle Vertommen, Tom D’haenens, Frederik Lizen, Chrostin, Zaïna de Beer, Samuel Lemba
MUCE is een bruggenbouwer die bijdraagt aan de opschaling van de circulaire economie. Dit initiatief van Nina Maat verspreidt kennis over de circulaire economie en gaat in dialoog over duurzaamheidstopics door middel van innovaties en kunst. MUCE stelde kunstwerken tentoon die een debat uitlokken rond verschillende circulaire en innovatieve topics: van afval, biomimicry en ecodesign tot circulaire bedrijfsmodellen.
Lees meer over MUCE.
Lees het interview met Nina Maat.
Beluister de podcastaflevering over duurzaamheid.