Sfeerverslag van de persvoorstelling

Op donderdag 15 september stelden we het programma van ‘Barokke Influencers’ voor aan pers en genodigden in de sfeervolle Sint-Augustinuskerk van AMUZ. Het was een gloedvolle middag.

Stijn Latré, directeur van UCSIA, en Filip Lardon, vicerector van Universiteit Antwerpen, spraken warme woorden van welkom. UCSIA en Universiteit Antwerpen richtten in 2020 samen de Stichting Jezuïetenerfgoed op en zijn de initiatiefnemers van Barokke Influencers.

‘Met de pest, oorlogen en een hoge inflatie kende ook de zeventiende zijn crisissen. De jezuïeten bemiddelden toen voor de armen om de graanprijzen te doen dalen. Tegelijk waren het ook provocateurs. Ze gebruikten de barok om hun tijdgenoten te overtuigen. Barokke Influencers onderzoekt in welke mate we vandaag nog steeds kinderen zijn van de barok. – Stijn Latré, UCSIA

Ook Bart De Wever nam het woord. Als burgemeester van Antwerpen én historicus gaf hij de aanwezigen een korte geschiedenisles over het Antwerpen van de 17de eeuw.

Harold Polis, intendant van het festival, benadrukte de veelzijdigheid van het festival: naast drie verschillende tentoonstellingen verspreid in de binnenstad, is er in het programma ook ruim aandacht voor debat, muziek en beleving. Anke Verschueren, gastvrouw van dienst, voelde vervolgens de curatoren van de drie tentoonstellingen aan de tand over hun plannen.

Hildegard Van de Velde (Museum Snijders&Rockoxhuis) en Pierre Delsaerdt (Ruusbroecgenootschap) kondigden de bijzondere werken aan die te zien zullen zijn in de tentoonstelling Barokke Influencers. De jezuïeten, Rubens en de kunst van het overtuigen.

Deze tentoonstelling is verspreid over drie locaties: de Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Snijders&Rockoxhuis en Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Moderne technieken maken het mogelijk om in de Nottebohmzaal de sfeer van de 17de eeuw op te roepen, door er via augmented reality een reconstructie te maken van de Sodaliteit, waar onder andere Peter Paul Rubens lid van was.

Barokke Influencers maakt ook de brug naar het heden, met een tussenstop in het interbellum. Dennis Van Mol en Ewald Peters van Walden Art Stories maken een tentoonstelling over kunstbroederschap ‘De Pelgrim’. Het kunstgenootschap De Pelgrim (1924-1930), gesticht door schrijver Felix Timmermans, architect Flor Van Reeth en schrijver Ernest Van der Hallen, probeerde moderniteit en geloof samen te brengen. De tentoonstelling zal plaatsvinden in het Prentenkabinet van KMSKA.

In primeur mochten we aankondigen dat Sergio Servellón de curator zal zijn van de tentoonstelling in het Havenhuis. Zijn plan draagt de voorlopige werktitel Antwerpen (re-)Actief. Zoek-stadion. Net zoals bij de Sodaliteit uit de zeventiende eeuw ligt de focus in het Havenhuis op kennisdeling en samenwerking. Bezoekers zullen actief uitgenodigd worden om deel te nemen aan de dialoog tussen traditie en vernieuwing.

Anke Verschueren nodigde na de gesprekken met de curatoren Annick De Ridder, schepen bevoegd voor de haven, uit om toe te lichten waarom de rol van de haven zo belangrijk was in de 17de eeuw en waarom Port of Antwerp-Bruges als hoofdsponsor mee aan de kar trekt.

Nabilla Ait Daoud, schepen bevoegd voor cultuur, prees de samenwerking tussen de meer dan vijftien Antwerpse culturele partners. Het slotakkoord was voor Erica Caluwaerts, schepen bevoegd voor marketing en communicatie, die benadrukte dat het ambitieuze programma van Barokke Influencers aansluit bij de merkstrategie van de stad Antwerpen en de profilering van de stad op (inter)nationaal vlak.

Bekijk en lees hier de reportage van ATV/Gazet van Antwerpen.